
Skin Tonic – Heidi lever av å gjøre andre fine
Ta en liten trapp opp fra «sceneområdet» på Askimtorget, så kommer du til «halvplanet» der Skin Tonic holder til. I et koselig nabolag med Nikita, Floyd, Vita og Nille, holder den lille butikken til Heidi til. «Vi har det veldig fint her», sier hun. «Vi ser etter butikkene for hverandre og møtes til en prat før butikkene åpner om morgenen. Det er så hyggelig.»
Heidi har jobbet i butikken siden 2007. Hun har altså gjort folk i Indre Østfold fine i mange år. Skin Tonic er et fullsortiment parfymeri. De har sminke, dufter og hudpleie.
Som i mange andre bransjer har også Heidi de siste årene merket en endring; «De siste årene har gutta blitt mye mer opptatt av å lukte godt. Fra å være totalt fraværende som kundegruppe, har vi nå unge gutter på besøk hele tiden. Innimellom såpass mange at vi har satt restriksjoner på hvor mange skoleungdom vi kan slippe inn samtidig. Men, mange er veldig flinke og kan mye om duft»
I og med at hun har drevet butikken i mange år, har hun selvfølgelig mange faste kunder. Det Heidi tror folk har oppdaget etter hvert er at du kan gjøre et like godt kjøp her som på Taxfree. Mange av hennes faste kunder kommer hit og sier nettopp det… «Er det prisen..? – det er jo ikke mer enn jeg betalte på Gardermoen». Det er imidlertid ikke Taxfree som er den største konkurrenten til Heidi. Netthandelen har tatt en betydelig del av markedet. «Skal vi overleve i vår bransje er vi jo avhengig av at folk bruker oss,» sier hun engasjert.
Heidi er langt fra alene i butikken. Hos Skin Tonic på Askimtorget jobber det en fin gjeng. Liss, Olivia, Julia og Sunniva utgjør en fin bukett av medarbeider. «Service er det vi her lengst fremme i pannen hver eneste dag. I vår bransje ønsker mange både tips, råd og veiledning. Det forsøker vi etter beste evne å bistå med» avslutter Heidi med et smil.



